Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Podstawowe zadania PODGiK:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i budynków, geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu oraz uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
2) dysponowanie środkami powiatowego funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym,
3) ochrona znaków geodezyjnych i zakładanie osnów szczegółowych,
4) zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
5) prowadzenie spraw z zakresu powszechnej taksacji nieruchomości,
Kierownik Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – zadania
1) nadzór merytoryczny i techniczny nad prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
2) nadzór merytoryczny i techniczny nad kordynacją sieci,
3) nadzór merytoryczny i techniczny nad prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków ,
4) kontrola opracowań geodezyjnych i kartograficznych przekazywanych do zasobu.
5) nadzór merytoryczny i techniczny nad prowadzeniem numerycznej bazy danych .
6) udzielanie informacji publicznej
Państwowy Zasób Geodezyjny i Kartograficzny – zadania
1) w zakresie prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego:
- gromadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- rejestrowanie i obsługa przyjmowanych do realizacji zgłoszeń od jednostek wykonawstwa geodezyjnego i kartograficznego,
- sporządzanie wytycznych technicznych dla zgłaszanych robót,
- kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu pod względem kompletności, zgodności z wydanymi wytycznymi technicznymi, standardami technicznymi i obowiązującymi przepisami prawnymi,
- ewidencjonowanie i wprowadzanie przekazywanych do zasobu materiałów geodezyjnych i kartograficznych,
- nadawanie cech dokumentom wychodzącym na zewnątrz,
- pobieranie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne związane z obsługa zgłoszeń,
- sprzedaż map i udzielanie informacji o materiałach znajdujących się w zasobie,
- koordynowanie prac geodezyjnych zgłaszanych przez jednostki wykonawcze,
- przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu znaków geodezyjnych podlegających ochronie
- zabezpieczanie gromadzonego zasobu przed zniszczeniem i działaniem czynników szkodliwych,
- sporządzanie wykazów materiałów przeznaczonych do wyłączenia z zasobu,
- nadawanie materiałom geodezyjnym i kartograficznym klauzuli „ poufne”,
- przyjmowanie i włączanie do zasobu dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej dla terenów, które uzyskały bądź utraciły charakter terenu zamkniętego,
2) w zakresie zakładania i aktualizacji mapy zasadniczej :
- przyjmowanie, przechowywanie i udostępnianie danych zbioru mapy zasadniczej,
- tworzenie kopii zabezpieczających bazy danych i przekazywanie ich Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,
- zawieranie umów o udostępnienie baz danych,
- aktualizacja mapy zasadniczej prowadzonej w formie numerycznej,
3) w zakresie prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:
- zakładanie operatu geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- prowadzenie i udostępnianie danych z operatu geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- współpraca z gestorami sieci uzbrojenia terenu,
- przyjmowanie zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją,
4) w zakresie prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie;
- założenie i prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie na poziomie powiatu,
- współpraca przy tworzeniu systemu z jednostkami organizacyjnymi zainteresowanymi tworzeniem tego systemu,
5) obsługa organizacyjna i techniczna Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej Inwestycji.
- zapewnianie dostępu do danych i materiałów znajdujących się w zasobie
Koordynacja sieci - zadania:
1) przyjmowanie wniosków o uzgodnienie dokumentacji oraz ich weryfikacja pod kontem:
- zgodności z wnioskiem,
- prawidłowości zastosowania materiałów kartograficznych i przyjęcia ich do zasobu,
- aktualności mapy do celów projektowych,
- czytelności i jednoznaczności projektu,
- kompletności dokumentacji i załączników,
2) zwracanie nieprawidłowych wniosków w trybie art. 64 kodeksu postępowania administracyjnego,
3) uzgadnianie usytuowania naziemnych i podziemnych przewodów sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych, telekomunikacyjnych, elektromagnetycznych i innych, z wyłączeniem melioracji szczegółowych,
4) uzgadnianie usytuowania budowli podziemnych takich jak: tunele, przejścia, parkingi, zbiorniki, komory, i inne obiekty uzbrojenia terenu,
5) ponowne uzgadnianie projektów w przypadku niezgodności zrealizowania sieci uzbrojenia terenu z wynikami geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej,
6) uzgadnianie obiektów nie objętych delegacją ustawową na dodatkowy wniosek inwestora,
7) prowadzenie map przeglądowych uzgodnionych sieci,
8) prowadzenie dokumentacji pracy Zespołu,
9) redagowanie i wydawanie opinii o uzgadnianych projektach ,
10) przekazywanie uzgodnionej dokumentacji inwestorowi ,
11) pobieranie opłat za uzgodnienie dokumentacji projektowej,
Ewidencja Gruntów i Budynków - zadania:
1) w zakresie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- utrzymywanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi,
- przyjmowanie zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie aktualizacji operatu ewidencyjnego lub występowanie w imieniu starosty z żądaniem o dostarczenie dokumentów niezbędnych do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków,
- przyjmowanie dokumentów stanowiących podstawę do wprowadzenia z urzędu zmian w ewidencji gruntów i budynków,
- zapewnienie gminom nieodpłatnego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- przygotowywanie decyzji starosty w sprawach związanych z prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- prowadzenie spraw związanych z modernizacją ewidencji gruntów i założeniem ewidencji budynków,
- wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
- udzielanie informacji z ewidencji gruntów i budynków ,
- pobieranie opłat za wypisy i wyrysy oraz za udzielanie informacji z operatu ewidencyjnego,
- utrzymywanie systemu informatycznego obsługującego bazy danych ewidencyjnych w ciągłej gotowości operacyjnej,
- archiwizacja danych ewidencyjnych,
- ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem,
- wykonywanie i przekazywanie kopii zabezpieczających bazy danych ewidencyjnych dla Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,
- prowadzenie rejestru cen nieruchomości
- przyjmowanie, rejestrowanie i gromadzenie wyciągów z operatów szacunkowych,
- udzielanie informacji objętych rejestrem cen i wartości nieruchomości,
2) w zakresie powszechnej taksacji nieruchomości:
- przeprowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości,
- prowadzenie map i tabel taksacyjnych,
- prowadzenie spraw i wydawanie decyzji starosty w dotyczących powszechnej taksacji nieruchomości,
3) w zakresie prowadzenia powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie:
- założenie i prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie w zakresie powiatowych danych ewidencyjnych o gruntach, budynkach i lokalach,
4) w zakresie wykazywania w ewidencji danych dotyczących terenów zamkniętych:
- przyjmowanie od zarządzających terenami zamkniętymi, którym nie została przyznana klauzula tajności danych dotyczących gruntów, budynków i lokali,
- dostosowanie ewidencji gruntów i budynków do przepisów o ochronie informacji niejawnych w przypadku ustalenia terenu zamkniętego na obszarze na którym dotychczas nie była prowadzona ewidencja,
- wyłączanie z ewidencji i przekazywanie zarządzającemu terenem zamkniętym dokumentacji zawierającej informację niejawną o budynkach i lokalach znajdujących się na terenie zamkniętym,
5) wydawanie zaświadczeń potwierdzających zgodność danych z danymi w ewidencji gruntów w sprawach dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz,
6) zawiadamianie o zmianach w ewidencji i współpraca z zainteresowanymi stronami oraz z organami i jednostkami realizującymi zadania z zakresu:
- wymiaru podatków i świadczeń,
- statystyki publicznej,
- planowania przestrzennego,
- planowania gospodarczego,
- gospodarki nieruchomościami,
- prowadzenia ksiąg wieczystych,
- ewidencji gospodarstw rolnych,
Stanowisko mapy numerycznej – zadania:
1) prowadzenie baz danych numerycznej w systemie Geo-Info,
2) przyjmowanie i wydawanie materiałów z prowadzonej bazy danych mapy numerycznej,
3) kontrola poprawności i spójności dokumentów przekazywanych do zasobu